Algemene Voorwaarden

Artikel 1 – Definities

Algemene voorwaarden KlimaatTechniek Twello E-mail: info@klimaattechniektwello.nl Website: www.klimaattechniektwello.nl

1. KlimaatTechniek Twello: KlimaatTechniek Twello, gevestigd te Twello, KvK-nummer 96143371. 2. Klant: degene met wie KlimaatTechniek Twello een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: KlimaatTechniek Twello en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens KlimaatTechniek Twello.

  2. KlimaatTechniek Twello en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

  3. KlimaatTechniek Twello en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van KlimaatTechniek Twello zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.

  2. Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.

  3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.

  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij KlimaatTechniek Twello en de Klant dit schriftelijk

    afspreken.

Artikel 4 – Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag KlimaatTechniek Twello de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.

  2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt KlimaatTechniek Twello slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Artikel 5 – Prijzen

  1. KlimaatTechniek Twello hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

  2. KlimaatTechniek Twello mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.

  3. KlimaatTechniek Twello en de Klant spreken voor een dienstverlening door KlimaatTechniek Twello een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

  4. KlimaatTechniek Twello mag tot 10% van de richtprijs afwijken.

  5. KlimaatTechniek Twello moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de

    richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

  6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen,

    wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

  7. KlimaatTechniek Twello zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

  8. Een consument mag de overeenkomst met KlimaatTechniek Twello ongedaan maken wanneer hij het niet eens is

met de prijsverhoging.

Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn

  1. KlimaatTechniek Twello mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.

  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 7 dagen na levering hebben voldaan.

  3. De betalingstermijnen die KlimaatTechniek Twello hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien

    de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat KlimaatTechniek Twello aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.

  4. KlimaatTechniek Twello mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7 – Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag KlimaatTechniek Twello de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan KlimaatTechniek Twello.

  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag KlimaatTechniek Twello zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant

    heeft betaald.

  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen

    van KlimaatTechniek Twello op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door KlimaatTechniek Twello, dan

    moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8 – Recht van reclame

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag KlimaatTechniek Twello het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.

  2. KlimaatTechniek Twello maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.

  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan KlimaatTechniek Twello, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

  4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

Artikel 9 – Herroepingsrecht

1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:

het product niet is gebruikt
het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding
de verzegeling nog intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s of cd’s het product of dienst geen logies, reis, restaurantbedrijf, vervoer, cateringopdracht of vorm van vrijetijdsbesteding betreft
het product geen los tijdschrift of losse krant is
het geen spoedreparatie betreft
het geen weddenschappen of loterijen betreft

de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
het geen dienst betreft die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien

Verder zijn uitgezonderd:
sociale dienstverlening en gezondheidszorg gokactiviteiten
financiële diensten
pakketreizen
passagiersvervoersdiensten
onroerende zaken
overeenkomsten waarbij een notaris nodig is overeenkomsten voor een bedrag van minder dan € 50

  1. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
    op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
    zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen

  2. De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@klimaattechniektwello.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van KlimaatTechniek Twello, www.klimaattechniektwello.nl.

  3. De consument moet het product binnen 14 dagen na het sturen van de mail in lid 3 terugsturen naar KlimaatTechniek Twello.

  4. Stuurt de consument het product niet binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terug, dan vervalt zijn herroepingsrecht.

Artikel 10 – Vergoeding van bezorgkosten

  1. Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar KlimaatTechniek Twello heeft geretourneerd, dan zal KlimaatTechniek Twello eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.

  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van KlimaatTechniek Twello voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.

Artikel 11 – Vergoeding retourkosten

1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de consument de kosten daarvoor.

Artikel 12 – Opschortingsrecht

1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 13 – Retentierecht

  1. KlimaatTechniek Twello kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van KlimaatTechniek Twello heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.

  2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan KlimaatTechniek Twello.

  3. KlimaatTechniek Twello is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 14 – Verrekening

1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan KlimaatTechniek Twello te verrekenen met een vordering op KlimaatTechniek Twello.

Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud

  1. KlimaatTechniek Twello blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van KlimaatTechniek Twello met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.

  2. Tot die tijd in lid 1 kan KlimaatTechniek Twello gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.

  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.

  4. Wanneer KlimaatTechniek Twello gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag KlimaatTechniek Twello van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 16 – Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.

  2. Levering vindt plaats bij KlimaatTechniek Twello, tenzij anders wordt afgesproken.

  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.

  4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag KlimaatTechniek Twello zijn

    verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.

  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan

    KlimaatTechniek Twello kan tegenwerpen.

Artikel 17 – Levertijd

  1. De levertijden van KlimaatTechniek Twello zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.

  2. De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan KlimaatTechniek Twello door KlimaatTechniek Twello schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.

  3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer KlimaatTechniek Twello later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer KlimaatTechniek Twello niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en KlimaatTechniek Twello iets anders hebben afgesproken.

Artikel 18 – Feitelijke levering

1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

Artikel 19 – Transportkosten

1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en KlimaatTechniek Twello schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 20 – Verpakking en verzending

1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij KlimaatTechniek Twello niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

2.

2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan KlimaatTechniek Twello. Doet de Klant dit niet, dan kan hij KlimaatTechniek Twello niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Artikel 21 – Verzekering

  1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:

    geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst zaken van KlimaatTechniek Twello die bij de Klant aanwezig zijn
    zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

  2. De Klant geeft op eerste verzoek van KlimaatTechniek Twello de polis van deze verzekeringen ter inzage.

  3. De Klant moet op eigen kosten een CAR-verzekering afsluiten, tenzij anders is afgesproken.

  4. De Klant kan geen aanspraak maken op vergoeding van schade die anders door deze verzekering zou worden

    gedekt, tenzij anders is afgesproken.

Artikel 22 – Bewaring

  1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.

  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

Artikel 23 – Montage en of installatie

1. Hoewel KlimaatTechniek Twello zich inspant alle montage- en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.

Artikel 24 – Intrekking opdracht

  1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.

  2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte

    onkosten van dienstverlener te betalen.

Artikel 25 – Klachtplicht

  1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.

  2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 26 – Garantie

  1. Wanneer de Klant en KlimaatTechniek Twello een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor KlimaatTechniek Twello enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

  2. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.

  3. De garantie geldt niet:
    – in het geval van normale slijtage
    – voor schade ontstaan door ongevallen
    – voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product

– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant

– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die KlimaatTechniek Twello levert, gaat over op de

Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.

Artikel 27 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. KlimaatTechniek Twello voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.

  2. KlimaatTechniek Twello mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.

  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel

    voorschot door de Klant.

  4. De Klant moet ervoor zorgen dat KlimaatTechniek Twello op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de

    overeenkomst.

  5. Zorgt de Klant er niet voor dat KlimaatTechniek Twello tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende

    extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 28 – Informatieverstrekking door de Klant

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan KlimaatTechniek Twello.

  2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en

    bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders

    voortvloeit.

  3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert KlimaatTechniek Twello de betreffende bescheiden.

  4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door KlimaatTechniek Twello redelijkerwijs verlangde

    informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 29 – Duur overeenkomst dienst

  1. De overeenkomst tussen KlimaatTechniek Twello en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.

  2. Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.

Artikel 30 – Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd

  1. De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden .

  2. Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 31 – Vrijwaring

1. De Klant vrijwaart KlimaatTechniek Twello tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door KlimaatTechniek Twello geleverde producten en/of diensten.

Artikel 32 – Klachten

1.

  1. De Klant moet een door KlimaatTechniek Twello geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant KlimaatTechniek Twello daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.

  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming KlimaatTechniek Twello hiervan op de hoogte stellen.

  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat KlimaatTechniek Twello hierop gepast kan reageren.

  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en KlimaatTechniek Twello.

  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat KlimaatTechniek Twello andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 33 – Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan KlimaatTechniek Twello.

  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling KlimaatTechniek Twello ook daadwerkelijk op

    tijd bereikt.

Artikel 34 – Aansprakelijkheid Klant

1. Wanneer KlimaatTechniek Twello een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 35 – Aansprakelijkheid KlimaatTechniek Twello

  1. KlimaatTechniek Twello is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

  2. Wanneer KlimaatTechniek Twello aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

  3. KlimaatTechniek Twello is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

  4. Wanneer KlimaatTechniek Twello aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 36 – Vervaltermijn

1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van KlimaatTechniek Twello vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6: 89 BW.

Artikel 37 – Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer KlimaatTechniek Twello toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.

  2. Is de nakoming van de verplichtingen door KlimaatTechniek Twello nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat KlimaatTechniek Twello in verzuim is.

3.

3. KlimaatTechniek Twello mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer KlimaatTechniek Twello

kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 38 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van KlimaatTechniek Twello door de Klant niet aan KlimaatTechniek Twello kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.

  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    – een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    – wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen – stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    – computer-virussen
    – stakingen
    – overheidsmaatregelen
    – vervoersproblemen
    – slechte weersomstandigheden
    – werkonderbrekingen

  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor KlimaatTechniek Twello 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat KlimaatTechniek Twello kan nakomen.

  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als KlimaatTechniek Twello de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.

  5. KlimaatTechniek Twello hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer KlimaatTechniek Twello hiervan voordeel heeft.

Artikel 39 – Wijziging overeenkomst

1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en KlimaatTechniek Twello de overeenkomst aanpassen.

Artikel 40 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. KlimaatTechniek Twello mag deze algemene voorwaarden wijzigen.

  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag KlimaatTechniek Twello altijd doorvoeren.

  3. Ingrijpende wijzigingen zal KlimaatTechniek Twello zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.

  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst

    opzeggen.

Artikel 41 – Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met KlimaatTechniek Twello aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van KlimaatTechniek Twello.

  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 42 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.

  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat KlimaatTechniek Twello bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 43 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1.

1. Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van KlimaatTechniek Twello is exclusief bevoegd om

kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en KlimaatTechniek Twello, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 27 januari 2025.